اتصال مخروطی یا کانیکال اباتمنت با ایمپلنت

مزایای یک سیستم ایمپلنت نسبت به سایر ایمپلنت‌ها، اهمیت زیادی در انتخاب بهترین ایمپلنت دندان دارد. یکی از مزایای مهم ایمپلنت‌های Bio3 این است که اباتمنت آن مخروطی شکل است. به طور کلی، ایمپلنت دندان بر اساس نوع اتصال اباتمنت به فیکسچر، به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • اتصال شش گوش خارجی: محل اتصال اباتمنت و فیکسچر به شکل شش گوش بوده که بعد از جا رفتن شش گوش‌ها در هم می‌توان با استفاده از پیچ، اباتمنت را به فیکسچر محکم کرد.
  • اتصال شش گوش داخلی: تنها تفاوت آن با اتصال شش گوش خارجی این است که در این نوع اتصال، شکل شش گوش به جای خارج فیکسچر، در داخل آن قرار دارد. بعد از جا رفتن شش گوش‌ها در هم می‌توان با استفاده از پیچ، اباتمنت را به فیکسچر محکم کرد. در اتصال شش گوش داخلی، احتمال ورود باکتری‌ها در محل اتصال بسیار کم است.
  • اتصال مخروطی: اباتمنت به شکل مخروطی بوده و داخل فیکسچر که آن هم مخروطی شکل است، قرار می‌گیرد. این نوع اتصال به دلیل انطباق کاملی که بین سطوح مخروطی ایجاد می‌کند، نیازی به استفاده از پیچ ندارد. به طور کلی، اتصال مخروطی در مقایسه با سایر اتصالات، قدرت و دوام بیشتری دارد.
انواع اتصال اباتمنت با ایمپلنت

آیا اتصال اباتمنت با فیکسچر کاملاً فیت است؟

مخروطی بودن اباتمنت از ماهیت مخروط مورس گرفته شده است. به طور کلی، در بسیاری از زمینه‌های علمی و فناوری‌های جدید از مزایای مخروط مورس استفاده می‌شود. به طور مثال، در شیرها و سنسورهای فشار بالا از مخروط مورس استفاده شده است. بنابراین چنانچه شکل مخروطی سیستم بتواند مانع از نشت گاز تحت فشار بالا شود، به احتمال خیلی زیاد می‌تواند جلوی ریز نشت‌ها را نیز بگیرد. این ادعا در بسیاری از مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و نتایج به خوبی اثبات می‌کند که شکل مخروطی اباتمنت در مقایسه با سیستم‌های شش گوش داخلی و خارجی، تا حد بیشتری می‌تواند مانع از ریز نشت بزاق شود.

ریز نشت در محل اتصال اباتمنت با ایمپلنت

همه اباتمنت‌ها دارای ریز نشت هستند …

تمامی ایمپلنت‌ها در محل اتصال ایمپلنت با اباتمنت دارای ریز نشت هستند. در این میان، اباتمنت‌هایی که محل اتصال آن‌ها با ایمپلنت، مخروطی شکل است کمترین میزان ریز نشت را دارند در حالی که میزان ریز نشت در اباتمنت با شکل شش گوش داخلی، بیشتر از حالت مخروطی است. اباتمنت‌هایی که اتصالشان با ایمپلنت به صورت شش گوش خارجی بوده بیشترین میزان ریز نشت را داشتند.

مزیت اتصال مخروطی شکل بین اباتمنت و ایمپلنت

طرح اتصال مخروطی شکل بین اباتمنت و ایمپلنت به منظور کاهش احتمال شکستگی پیچ ابداع شد که تاکنون نتایج بسیار خوبی داشته است. تعداد زیادی از مطالعات تأیید کرده‌اند که شکل مخروطی باعث به حداقل رسیدن بار بر روی خط پیچ می‌شود. همچنین مخروطی بودن شکل اباتمنت، نقطه حداکثر تنش را بر روی استخوان جابجا می‌کند. بدین ترتیب، تمام بار به جای لبه تاج، در ضخامت استخوان وارد می‌شود.

طراحی ایمپلنت بایوتری

در حال حاضر، تمامی شرکت‌های تولید کننده ایمپلنت دندان به دنبال اصلاح طراحی‌های قبلی خود جهت رسیدن به یک ترکیب ایده‌آل برای ایمپلنت هستند. اما چالش اصلی بین دندانپزشکان این است که نقاط قوت و ضعف سیستم‌های موجود را بشناسند تا بتوانند از این دانش، به خوبی در درمان بیماران مختلف استفاده کنند.

بهترین ایمپلنت دندان

منبع

bio3-implants.com/doctors/articles/the-mystery-of-abutment-cone

اتصال مخروطی یا کانیکال اباتمنت با ایمپلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

89 − = 84