ایمپلنت دیجیتال دندان چیست؟ (مزایا+کاربردها)

در کاشت ایمپلنت دندان، قرار گرفتن ایمپلنت در موقعیت صحیح تأثیر زیادی بر روی عملکرد مناسب آن دارد. خوشبختانه در سال‌های اخیر با معرفی روش جدید ایمپلنت دیجیتال دندان، عمل کاشت با ایمنی بسیار بالایی انجام شده و ایمپلنت با جهت‌گیری درست و دقیقاً در محل مورد نظر قرار می‌گیرد. مهم‌ترین اصل در ایمپلنت دیجیتال، پلن جراحی و ترمیم دندان با استفاده از گاید جراحی است. به همین دلیل، از همان ابتدای درمان باید دندانپزشک و تکنسین با هم هماهنگ شوند که همین امر، اشتباهات مرحله درمان پروتز و احتمال عدم موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهد و در نهایت، دندان کاشته شده بسیار زیباتر و طبیعی‌تر خواهد بود.

پیامدهای پلن ناموفق در کاشت ایمپلنت دندان

تأثیر ایمپلنت دیجیتال بر افزایش موفقیت کاشت ایمپلنت دندان

در ایمپلنت دیجیتال دندان، از یک گاید جراحی استفاده شده که این گاید توسط دندان‌ها، لثه و استخوان فک نگهداشته می‌شود. گاید جراحی با محدود کردن ضخامت حفره ایجاد شده توسط دریل و عمق ایمپلنت، سطح ایمنی جراحی را افزایش می‌دهد. به طور کلی، مزایای ایمپلنت دیجیتال و قرار دادن ایمپلنت با استفاده از گاید جراحی عبارتند از:

  • جلوگیری از سوراخ شدن سینوس ماگزیلاری
پاره شدن سوراخ سینوس ماگزیلاری
  • جلوگیری از آسیب به عصب فک پایین
عصب فک پایین در تصویر سه بعدی استخوان فک
  • جلوگیری از سوراخ شدن صفحه کورتیکال توسط ایمپلنت یا دریل
  • هم محوری دقیق ایمپلنت با ساختار دندان‌ها
ناهماهنگی بین محور ایمپلنت با محور دندان‌ها
  • پیشگیری از پری ایمپلنتیت
پری ایمپلنتیت ناشی از جهت‌گیری نادرست ایمپلنت به دلیل نداشتن پلن جراحی

ایمپلنت دیجیتال؛ پیش‌بینی دقیق نتیجه هم در مرحله جراحی و هم پروتز

در جدیدترین روش دیجیتال ایمپلنت دندان، علاوه بر تصاویر CBCT فک از نتایج اسکن داخل دهانی یا اسکن مدل گچی فک نیز استفاده می‌شود. در این روش می‌توان نوع استخوان در ناحیه‌ای که دندان ایمپلنت می‌شود، موقعیت دقیق ایمپلنت در استخوان فک و نیز موقعیت و جهت‌گیری اباتمنت و تاج مصنوعی دندان را تعیین کرد. همه این موارد، یک پیش آگهی دقیقی را به دندانپزشک ارائه می‌دهند که باعث افزایش احتمال موفقیت جراحی می‌شود. این موضوع به خصوص در ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه، اهمیت زیادی دارد.

پلن کاشت ایمپلنت توسط نرم‌افزار

همان‌طور که می‌توان از نرم‌افزار برای پلن کاشت دندان استفاده کرد، امکان شبیه‌سازی کشیدن دندان نیز وجود دارد.

پلن کشیدن دندان توسط نرم‌افزار

همچنین شبیه‌سازی ترمیم موقت یا دائم دندان‌ها قبل از جراحی را نیز می‌توان انجام داد. به همین دلیل است که قبل از شروع درمان، دندانپزشک و تکنسین می‌توانند همفکری کنند و بهترین پلن درمان را برای هر فرد ارائه دهند.

هر یک از سیستم‌های شناخته شده ایمپلنت در جهان توانسته‌اند سیستم پلن جراحی خود را با استفاده از CAD/CAM توسعه دهند و راهکارهای منحصربه‌فردی را برای پلن کاشت ایمپلنت و ساخت گاید جراحی عرضه کنند.

در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید که چگونه پلن جراحی سه بعدی، در نرم‌افزارهای مختلف نمایش داده می‌شود.

پلن جراحی سه بعدی

مراحل پلن ایمپلنت دیجیتال

تنها چهار شرط برای جراحی موفقیت‌آمیز کاشت دندان با استفاده از روش ایمپلنت دیجیتال وجود دارد که عبارتند از:

  • CBCT با یا بدون نویگیشن رادیولوژی
  • اسکن داخل دهانی یا اسکن مدل گچی فک
  • مدل نرم‌افزاری گاید برای ساخت دقیق‌تر آن
  • مدل نرم‌افزاری دندان‌های طبیعی و ایمپلنت

ابتدا لازم است که دندانپزشک، فرد را معاینه کند تا بهترین روش را برای او تعیین نماید. با توجه به شرایط ممکن است سیستم متحرک نیز گزینه مناسبی باشد.

ساخت گاید جراحی

گاید جراحی بر اساس داده‌های بدست آمده از اسکن و پلن تهیه شده توسط نرم‌افزار، ساخته می‌شود. چنانچه از سیستم 3SHAPE استفاده شود، دقت پیش‌بینی به بیش از ۹۵ درصد می‌رسد.

جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش ساخت گاید جراحی، پرینت سه بعدی است که قالب مورد نیاز برای کاشت یک مرحله‌ای ایمپلنت یا همان ایمپلنت یک روزه را با دقت بسیار بالا می‌سازد. همچنین بهترین گاید، مدلی است که دارای شاخه‌های راهنما برای فیکس کردن گاید بر روی فک است. به منظور تثبیت بهتر گاید می‌توان از پیچ استفاده کرد.

مدل گاید جراحی با شاخه‌های راهنما

با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت که مهم‌ترین مزیت ایمپلنت دیجیتال دندان این است که هر مرحله از درمان، با استفاده از یک پلن مشخص و از پیش تعیین شده انجام می‌شود. همچنین قبل از شروع درمان می‌توان با شبیه‌سازی سه بعدی دندان‌ها، لثه و استخوان فک به مراجعه کننده نشان داد که نتیجه بعد از ایمپلنت‌گذاری به چه شکل خواهد بود.

منبع

bio3-implants.com/doctors/articles/guided-implant-surgery-making-sure-dental-implants-are-safe-predictable-and-efficient

ایمپلنت دیجیتال دندان چیست؟ (مزایا+کاربردها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 56 = 66