بهترین روش مراقبت از ایمپلنت دندان بعد از کاشت آن

کاشت دندان یک فرآیند چند مرحله‌ای بوده که یکی از مهم‌ترین مراحل آن، مراقبت از ایمپلنت دندان است که خود، بر روی نتیجه عمل و موفقیت‌آمیز بودن آن تأثیر زیادی دارد. در صورتی که دندانپزشک نکات مراقبت از ایمپلنت را گوشزد نکند یا خودتان اهمال کاری کنید ممکن است دچار بیماری پری ایمپلنتیت شوید که باعث شکست ایمپلنت می‌شود. متأسفانه بسیاری از افراد بعد از کاشت ایمپلنت، بهداشت دهان و دندان را نادیده گرفته یا به روش‌های مرسوم، از ایمپلنت مراقبت می‌کنند که کار اشتباهی است.

بیماری پری ایمپلنتیت

چرا بعد از ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان مهم است؟

لثه از بافت همبند و اپیتلیوم کراتینه یا همان مخاط تشکیل شده است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهان، مخاط لثه در مقابل باکتری‌های بیماری‌زا تضعیف شده و احتمال ابتلا به پری ایمپلنتیت به شدت افزایش می‌یابد. همچنین بی‌توجهی به بهداشت دهان پس از کاشت ایمپلنت موجب از بین رفتن مخاط لثه می‌شود و در نتیجه، اتصال ایمپلنت با اباتمنت در معرض دید قرار گرفته و بافت استخوانی در اطراف آن، کاهش می‌یابد.

از بین رفتن لثه

به همین دلیل وظیفه اصلی دندانپزشک بعد از کاشت ایمپلنت، دادن دستورالعمل‌های مناسب برای حفظ مخاط لثه و سلامت دهان است. به طور کلی، بافت لثه‌ای که ایمپلنت را احاطه کرده است باید صورتی رنگ، سفت، کراتینه شده و فاقد علائم عفونی باشد.

بهترین روش برای مراقبت از ایمپلنت دندان چیست؟

قانون اصلی در مراقبت از ایمپلنت، پایبندی به دستورات دندانپزشک است. شما باید از مدت‌ها قبل از عمل، بهداشت دهان و دندان خود را شروع کنید، در تمام مراحل جراحی آن را ادامه دهید و در ماه‌ها و سال‌های بعد نیز از آن غافل نشوید. عمر مفید ایمپلنت کاملاً به کیفیت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. گاهی پیش آمده که پس از گذشت ۱۰ یا حتی ۲۰ سال از عمر ایمپلنت، پری ایمپلنتیت رخ داده که شایع‌ترین علت آن، بی‌توجهی به بهداشت دهان است.

لق شدن ایمپلنت

نکات مراقبتی قبل از کاشت ایمپلنت دندان

در مرحله آماده‌سازی، تا حد امکان بهداشت دهان را رعایت کنید زیرا عاری بودن ناحیه کاشت از هر گونه عامل بیماری‌زا، اهمیت زیادی در موفقیت عمل دارد. همچنین توصیه می‌شود که با استفاده از روش‌های مکانیکی حرفه‌ای، پلاک و جرم را از مینای دندان خود پاک کنید. در این مرحله، درمان‌های ضد میکروبی نیز تجویز می‌شود.

نکات مراقبتی بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت دندان

مهمترین نکته در این مرحله، عدم تحریک مخاط لثه و حفظ وضعیت فعلی آن است. بنابراین رعایت موارد زیر به شما توصیه می‌شود:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک و مسکن
  • خوردن غذاهای نرم و آبکی طی ۲ هفته اول بعد از عمل برای جلوگیری از آسیب به مخاط
  • مراقبت از دندان کاشته شده با استفاده از برس مخصوص با موهای بسیار نرم
  • مسواک زدن به طور دقیق روزی ۲ تا ۳ بار
  • استفاده از ضد عفونی کننده خوراکی، فوم، اسپری یا آبکشی دهان

نکات مراقبتی بعد از کاشت ایمپلنت دندان تا سال‌ها بعد

حتی پس از موفقیت ایمپلنت، مراقبت از دندان ایمپلنت شده با دندان‌های طبیعی متفاوت است. در صورت عدم رعایت پروتکل بهداشتی، خطر بروز پری ایمپلنتیت به دلیل تجمع میکروارگانیسم‌ها در ناحیه ایمپلنت افزایش می‌یابد. همین اتفاق می‌تواند به دندان‌های سالم مجاور نیز آسیب برساند. بهداشت دهان موقع صبح و عصر بسیار ضروریست زیرا ترشح بزاق (که اثر ضد باکتریایی دارد)، هنگام شب کاهش می‌یابد.

مراقبت از دندان ایمپلنت شده

بعد از کاشت ایمپلنت، چه مواردی را باید رعایت کرد؟

  • تمیز کردن روزانه دندان‌ها با استفاده از مسواک مناسب و خمیر دندان مخصوص موقع صبح و عصر
  • تمیز کردن دندان‌ها بعد از هر وعده غذایی با استفاده از نخ دندان یا شستشو با دهانشویه آنتی باکتریال
  • آبکشی کردن دهان بعد از هر بار تمیز کردن دندان‌ها
  • معاینات دندانپزشکی حداقل هر ۶ ماه یکبار
  • بهداشت حرفه‌ای توسط دندانپزشک هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار

محصولات مراقبت و بهداشت دهان پس از ایمپلنت‌گذاری چیست؟

محصولاتی برای مراقبت از ایمپلنت مناسب هستند که حاوی کلرهگزیدین یا سایر ضد عفونی کننده‌های مؤثر باشند:

  • خمیر دندان- شما باید از یک خمیر دندان مخصوص برای از بین بردن پلاک‌های باکتریایی و ضد عفونی کردن دندان کاشته شده استفاده کنید. به منظور تأثیر بیشتر خمیر دندان بهتر است از آن بر روی نخ دندان بمالید و سپس نخ دندان بکشید. به طور کلی، استفاده از خمیر دندان معمولی توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است به سطح تاج مصنوعی دندان آسیب برساند. در ویزیت‌هایی که با دندانپزشک خود دارید نیز از یک خمیر محافظ مخصوص بر روی دندان‌ها استفاده می‌شود.
طرز استفاده از نخ دندان
  • مسواک و برس بین دندانی – از مسواک‌های نرم مخصوصی که برای تمیز کردن سرامیک‌های مصنوعی مناسب هستند، استفاده کنید. بعد از مسواک زدن نیز از نخ دندان یا برس بین دندانی برای تمیز کردن لابه‌لای دندان‌ها استفاده نمایید. بهتر است این کار را بعد از هر وعده غذایی انجام دهید.
برس بین دندانی
  • اریگاتور – این ابزار برای تمیز کردن لبه لثه‌ها و فضاهای بین دندانی به کمک جت آب جهت‌دار استفاده می‌شود. از مزایای اریگاتور می‌توان به حذف مواد غذایی بین دندان‌ها بدون اعمال فشار بر روی دندان و لثه و نیز ماساژ لثه اشاره کرد که خود به گردش خون طبیعی آن کمک می‌کند.
کاربردهای اریگاتور
  • آینه دندانپزشکی – به منظور اطمینان از رعایت صحیح بهداشت دهان می‌توانید از آینه دندانپزشکی که تصویر دندان را به صورت بزرگنمایی شده نشان می‌دهد، استفاده کنید.
آینه دندانپزشکی
  • فوم مراقبتی Bio3 – فوم Bio3 می‌تواند حفره دهان را به خوبی تمیز کرده و به روند بازسازی آن کمک کند. مزیت آن نسبت به اسپری این است که به راحتی وارد سوراخ‌های ریز می‌شود و به همین دلیل تمامی باکتری‌ها، میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌هایی که می‌توانند باعث التهاب، پری ایمپلنتیت و شکست ایمپلنت شوند را پاک می‌کند. فرم مراقبتی Bio3، دوره ریکاوری بعد از کاشت را آسان‌تر و کوتاه‌تر می‌کند. همچنین استفاده از فوم در مواردی که دهانشویه نتواند بهداشت دهان را تأمین کند، اهمیت ویژه‌ای دارد. مواد موجود در فوم، ساییدگی کمی ایجاد کرده و به مینای دندان آسیب نمی‌زند. انجمن ایمپلنتولوژیست‌های دندان، فوم مراقبتی Bio3 را به عنوان بهترین محصول مراقبت از ایمپلنت دندان، تأیید کرده است.
فرم مراقبتی Bio3

در مراقبت از ایمپلنت دندان، دندانپزشک چه نقشی دارد؟

همان‌طور که گفتیم، عدم رعایت بهداشت دهان و بی‌توجهی به توصیه‌های دندانپزشک، شایع‌ترین علت بروز پری ایمپلنتیت و در نتیجه، شکست ایمپلنت حتی پس از گذشت سال‌ها از عمل ایمپلنت دندان است. به همین دلیل انجام اقدامات پیشگیرانه دقیق و معاینات منظم، اهمیت بسیار زیادی در طول عمر ایمپلنت دارد. دندانپزشک باید تمامی محصولات مورد نیاز برای بهداشت ایمپلنت را به فرد معرفی کند، توضیحات دقیقی در مورد استفاده از آن‌ها بدهد و نمونه‌هایی از موارد شکست ایمپلنت را به او نشان دهد.

منبع

bio3-implants.com/for-patients/oral-hygiene-after-dental-implantation

بهترین روش مراقبت از ایمپلنت دندان بعد از کاشت آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

69 − 65 =