ایمپلنت فوری دندان چیست؟ (هر آنچه که باید از ایمپلنت یک روزه بدانید)

مهم‌ترین فرق ایمپلنت فوری دندان با ایمپلنت معمولی این است که دندانپزشک بلافاصله بعد از کشیدن دندان‌ها می‌تواند جای آن ایمپلنت بگذارد. در شرایط عادی، حدود سه ماه طول می‌کشد تا استخوان‌سازی در اطراف ایمپلنت تکمیل شده و ایمپلنت در جای خود ثابت شود. پس از آن، دندانپزشک می‌تواند تاج دندان را بر روی ایمپلنت نصب کند و ترمیم نهایی دندان ایمپلنت شده را انجام دهد. اما در ایمپلنت فوری، امکان کاشت ایمپلنت در همان روز کشیدن دندان وجود دارد.

ایمپلنت فوری دندان

چه زمانی می‌توان از ایمپلنت یک روزه استفاده کرد؟

چنانچه استخوان اطراف دندان شکسته شده کاملاً سالم باشد و هیچ عفونتی در استخوان و بافت اطراف دندان از دست رفته وجود نداشته باشد، دندانپزشک می‌تواند ایمپلنت فوری یا یک روزه را انجام دهد.

مزایای ایمپلنت فوری چیست؟

در ایمپلنت یک روزه مجبور نیستید مدت طولانی برای دندان جدید خود صبر کنید و از طرفی، بلافاصله بعد از کاشت ایمپلنت می‌توانید برای غذا خوردن از آن استفاده نمایید. به همین دلیل، ایمپلنت فوری یک گزینه درمانی بسیار جذاب است. همچنین با استفاده از ایمپلنت فوری دیگر نیازی به ترمیم موقت نخواهید داشت و تعداد جلسات دندانپزشکی بسیار کمتر می‌شود. بنابراین زمان و هزینه کمتری صرف می‌کنید.

علاوه بر این، ایمپلنت فوری باعث حفظ استخوان فک و بافت لثه می‌شود. در واقع، زمانی که دندان خود را می‌کشید، استخوان و بافت لثه در اطراف دندان از دست رفته شروع به تخریب می‌کنند. قرار دادن فوری ایمپلنت دندان می‌تواند به حفظ بافت نرم و جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک کمک کند.

مزایای ایمپلنت فوری

احتمال موفقیت ایمپلنت فوری چقدر است؟

به طور کلی، احتمال موفقیت ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک روزه نسبتاً کمتر از ایمپلنت معمولی است. چرا که در ایمپلنت فوری، دوره چند ماهه برای استخوان‌سازی در اطراف ایمپلنت و استحکام بیشتر آن، حذف شده است. نکته بسیار مهم این است که انتخاب یک ایمپلنت معتبر و یک دندانپزشک ماهر می‌تواند میزان موفقیت جراحی را تا حد زیادی افزایش دهد.

آیا ایمپلنت فوری برای همه مناسب است؟

در بیشتر بیماران می‌توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد. البته دندانپزشکان توصیه می‌کنند که اگر سیگار می‌کشید، مشروبات الکلی می‌نوشید یا مبتلا به سایر بیماری‌های دهان و دندان هستید باید معاینات دقیق‌تری برایتان انجام شود تا احتمال شکست ایمپلنت فوری کاهش یابد. طی یک جلسه مشاوره با متخصص ترمیمی می‌توانید بفهمید که آیا کاندید مناسبی برای ایمپلنت فوری هستید یا خیر.

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت، چه زمانی است؟

اگر دندانتان در اثر تصادف، آسیب دیده باشد باید خیلی سریع عمل کنید. چرا که در عرض چند روز، لثه در حفره دندان رشد کرده و کاشت فوری ایمپلنت را سخت می‌کند. این موضوع در مورد بیمارانی که در شرف از دست دادن دندان هستند نیز صدق می‌کند.

ایمپلنت فوری

فرق ایمپلنت فوری (تک مرحله‌ای) با ایمپلنت معمولی (دو مرحله‌ای) چیست؟

در ایمپلنت فوری که به نام ایمپلنت یک روزه و تک مرحله‌ای نیز معروف است، دندانپزشک در همان جلسه‌ای که دندان شما را می‌کشد، کاشت ایمپلنت و نصب تاج مصنوعی دندان را انجام می‌دهد. شما می‌توانید بلافاصله بعد از کاشت دندان بر روی آن بارگذاری کنید. در حالی که در ایمپلنت معمولی (تأخیری یا دو مرحله‌ای)، بعد از کشیدن دندان و قرار دادن ایمپلنت، حدود ۳ تا ۶ ماه زمان می‌دهند تا استخوان فک و بافت لثه بهبود یابد و بعد از آن، تاج مصنوعی نصب می‌شود.

فرق ایمپلنت معمولی با ایمپلنت فوری

عمل ایمپلنت فوری چقدر طول می‌کشد؟

کاشت یک ایمپلنت دندان، حدود یک تا دو ساعت زمان می‌برد. البته این زمان با توجه به تجربه و مهارت دندانپزشک متفاوت است.

معایب ایمپلنت یک روزه چیست؟

گاهی قبل از ایمپلنت فوری نیاز به پیوند استخوان خواهد بود تا از پایداری و ثبات ایمپلنت اطمینان حاصل شود. این جراحی می‌تواند زمان و هزینه کلی درمان را افزایش دهد.

خطرات کاشت فوری ایمپلنت چیست؟

احتمال بروز خطر در ایمپلنت فوری بسیار کم است اما در برخی موارد ممکن است بهبود لثه و استخوان طول بکشد، بافت لثه عفونی یا ملتهب شود، ایمپلنت لق شود یا نتیجه رضایت‌بخشی حاصل نشود. اما نگران نباشید در صورت مشاوره با دندانپزشک متخصص، هیچ یک از این خطرات شما را تهدید نخواهد کرد.

مدت زمان بهبودی پس از ایمپلنت فوری چقدر است؟

پس از حدود یک هفته تا حد زیادی التیام پیدا می‌کنید و به طور مستقیم می‌توانید محل ایمپلنت را مسواک بزنید. تقریباً هر غذایی را که بخواهید می‌توانید بخورید اما بهتر است از خوردن غذاهای سفت و ترد خودداری کنید. تنها پس از حدود ۲ هفته، به طور کامل بهبود می‌یابید.

آیا ایمپلنت یک روزه درد دارد؟

بیمارانی که وضعیت استخوان فک آن‌ها مناسب بوده و نیازی به جراحی لثه ندارند تا ۴۸ ساعت بعد از عمل، تنها یک درد خفیف خواهند داشت که با مصرف مسکن مانند ایبوپروفن و استامینوفن برطرف می‌شود.

مهم‌ترین علت شکست ایمپلنت فوری چیست؟

به طور کلی، شایع‌ترین دلیل شکست ایمپلنت دندان عفونت است. چنانچه در هر مرحله از دوره درمان ایمپلنت دچار پری ایمپلنتیت شوید، احتمال شکست ایمپلنت افزایش می‌یابد. پری ایمپلنتیت همان عفونت در ناحیه ایمپلنت است که منجر به تحلیل رفتن استخوان فک و بافت نرم در اطراف ایمپلنت می‌شود.

پری ایمپلنتیت

در کدام ایمپلنت دندان، بیشترین میزان شکست رخ می‌دهد؟

تحقیقات نشان داده‌اند که احتمال شکست ایمپلنت کاشته شده در فک بالا بیشتر از فک پایین بوده و نیز ناحیه قدامی فک بالا، بیشترین میزان شکست ایمپلنت را دارد.

منبع

dorsetdentalimplants.com/blog/what-are-immediate-implants

ایمپلنت فوری دندان چیست؟ (هر آنچه که باید از ایمپلنت یک روزه بدانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

81 − 78 =